Plecy

ZALECENIA DLA JEDNOSTEK OŚWIATOWYCH MIASTA LESZNA W RAMACH KAMPANII „#Leszno wolne od plastiku”

Plastikowe i/lub styropianowe pojemniki, naczynia, kubki, sztućce i słomki wykorzystywane w szkole powinny być, w miarę możliwości, zastępowane produktami wielokrotnego użytku wykonanymi m.in. ze szkła, metalu, papieru lub tworzyw biodegradowalnych (np. wyprodukowanych z papieru,  drewna lub jadalnych otrębów). Dotyczy to pracy stołówek szkolnych i usług cateringowych realizowanych na potrzeby zebrań, konferencji i wydarzeń organizowanych przez Państwa placówki. W przypadku posiłków dostarczanych do szkół dla uczniów rekomenduje się wybór takich firm cateringowych, które stosują naczynia wielokrotnego użytku.

Zachęcam do rezygnacji z plastikowych, jednorazowych szczoteczek.

Wodę podawaną w plastikowych butelkach można zastąpić wodą z kranu w szklanych dzbankach lub butelkach wielorazowego użytku (np. zwrotnych szklanych). Informacje na temat walorów picia leszczyńskiej kranówki można znaleźć na stronie kampanii: http://wwww.mpwik-leszno.pl/index.php/csr/kampanie-informacyjne/999-pijemy-leszczynska-kranowke

W sklepikach szkolnych codziennie pakuje się kanapki w woreczki foliowe, jakie można zastąpić np. papierową torebką lub pudełkiem, które ma ze sobą uczeń. Napoje zimne sprzedawane są w plastikowych butelkach, a gorące w kubkach styropianowych. Na te kwestie można zwrócić uwagę w umowie najmu na prowadzenie sklepiku szkolnego.

Zachęcam do realizowania na co dzień proekologicznych inicjatyw edukacyjnych promujących wśród uczniów ograniczanie zużycia plastiku i segregację odpadów, np. konkursów (które mogą dotyczyć chociażby pomysłów uczniów na ograniczenie plastiku w szkole i w domu czy też obliczania ilości odpadów z tworzyw sztucznych – w tym przypadku można skorzystać z internetowego kalkulatora plastikowych odpadów), wspólnego przygotowywania eko-posiłków, w ramach którego szkoły są wyposażane w pojemniki do segregacji odpadów oraz materiały dydaktyczne, a nauczyciele mogą brać udział w specjalistycznych szkoleniach. Ciekawe materiały edukacyjne do wykorzystania przez Państwa można znaleźć także na stronie prowadzonej przez Ośrodek Działań Ekologicznych „Źródła”: www.ekokalendarz.pl/pakiety-edukacyjne.

Zastępujmy kupowanie na potrzeby zajęć przedmiotów z tworzyw sztucznych (takich jak plastikowe słomki, patyczki) materiałami naturalnymi, które nie szkodzą otaczającemu nas środowisku. Z kolei kubeczek na wodę podczas malowania farbami można zastąpić szklanym słoikiem. Proponujemy „kreatywny recykling” wykorzystujący ponownie na pozór już niepotrzebne odpady.

Przy okazji wspominam także o ograniczeniu zużycia papieru – drukowaniu tylko naprawdę niezbędnych dokumentów, zmniejszaniu czcionki lub marginesów wydruku, druku dwustronnym, ograniczaniu kserowania. W miarę możliwości warto także kupować do drukarek i kserokopiarek ekologiczny papier makulaturowy.

Kluczowa jest współpraca z rodzicami i opiekunami oraz dotarcie do nich z informacjami dotyczącymi konieczności ograniczania zużycia plastiku w życiu codziennym. Rodzice wraz ze swoimi dziećmi mają realny wpływ na ilość zużywanego plastiku kupując dzieciom np. torby ekologiczne zamiast plastikowych worków, pakując śniadania w pudełka śniadaniowe wielokrotnego użytku. Tego typu pomysły w szkole można zebrać w program lub konkurs „Zero plastiku w plecaku”.

Świetną inicjatywą są organizowane kiermasze książek, promujące wśród uczniów kupowanie używanych lektur i publikacji.

Zostaw odpowiedź

Accessibility