Podsumowanie Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa oraz Projektu Edukacyjnego – „Kto czyta żyje dwa razy”
Przez cały rok szkolny realizowaliśmy zadania w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Głównym założeniem podjętych działań w ramach programu było zorganizowanie szkolnej kampanii na rzecz przeciwdziałania spadkowi poziomu czytelnictwa oraz promowanie nawyku czytania w dobie rozwoju techniki komputerowej, telewizji i filmu. Staraliśmy się przekonać o tym, że słowo drukowane we współczesnym świecie może dostarczyć młodemu pokoleniu wiele niezapomnianych i głębokich wrażeń oraz może być źródłem radości, kreatywności i satysfakcji. Podejmowane w ramach programu zadania miały przekonać uczniów, że warto poświęcić trochę czasu książce, bo nic tak nie rozwija jak czytanie. Odbyło się kilka konkursów, spotkań autorskich w MBP, gra miejska, sonda o czytaniu i szereg ciekawych wystaw promujących czytanie. Wszystkie klasy uczestniczyły w Projekcie Edukacyjnym – „Kto czyta żyje dwa razy”, który miał na celu popularyzowanie czytelnictwa. Uczniowie rozpoczęli swoje spotkanie z czytaniem od przygotowania recenzji swoich ulubionych książek. Wszystkie recenzje w formie papierowej posłużą do rekomendacji najpoczytniejszych pozycji książkowych i zachęceniu uczniów do ich poznania. Na dowód, że jednak spora część uczniów lubi czytać były zdjęcia w formie kolażu ich domowych biblioteczek. Powstało kilka ciekawych prezentacji multimedialnych „Postać literacka jako źródło inspiracji”. Nie zabrakło też humorystycznego podejścia do książki i czytania w postaci kilkudziesięciu memów stworzonych przez uczniów. Projekt czytelniczy okazał się bardzo ciekawym i przydatnym działaniem edukacyjnym, w które zaangażowało się bardzo wielu uczniów. Jego cel został osiągnięty. Zauważyliśmy wzrost poziomu czytelnictwa. Może nie wszyscy ruszą hurmem do biblioteki, może nie wszyscy wypożyczą książkę do przeczytania, ale na pewno wszyscy będą wiedzieli, dlaczego warto po nie sięgać. Na zdjęciach najciekawsze efekty projektu.
Oprac. K. Wachowska, M. Burda