Plecy

Teksty kultury okiem polonistów.

Powoli, aczkolwiek nieubłagalnie zbliżamy się do egzaminu maturalnego, zarówno podczas egzaminu pisemnego jak i egzaminu ustnego może pojawić się polecenie wymagające od was odwołania się do tekstu kultury, co daje możliwość przywołania dzieła filmowego. Powiązanie interpretacji filmu z utworami literackimi stanowi olbrzymie udogodnienie, dlatego też wskazujemy ambitniejsze tytuły dzieł filmowych, na które warto zwrócić uwagę w toku przygotowań poprzedzających egzamin. Z podanych propozycji można wybrać materiał, a następnie uporządkować go zgodnie z koncepcją wypowiedzi i przyjętym tokiem argumentacji wynikającym z tematu maturalnego zagadnienia. Oczywiście, koncepcja ta musi być podporządkowana wymaganiom danego typu egzaminu (pisemny bądź ustny, poziom podstawowy bądź rozszerzony) i założonej formie wypowiedzi, wskazanej w temacie maturalnym. 

Grecja, Rzym:

• Grek Zorba,1964.
• Gladiator,2000.
• Aleksander,2004.
• Troja,2004.

Biblia:

• Dekalog I,1988.
• Pasja, 2004.

Średniowiecze:

• Siódma pieczęć, 1957.
• Krzyżacy, 1960.
• Monty Python i świety Graal, 1975.
• Braveheart- Waleczne Serce, 1995.
• Król Artur, 2004.

Renesans:

• Romeo i Julia, reż.Baz Luhrmann, 1996.
• Zakochany Szekspir, reż. John Madden, 1998.
• Elizabeth, reż. Shekhar Kapur, 1998.

Barok:

• Ogniem i mieczem, reż. Jerzy Hoffman, 1999.
• Vatel, reż. Roland Joffe, 2000.
• Dziewczyna z perłą, reż.Peter Webber, 2003.

Oświecenie:

• Amadeusz, reż. Milos Forman, 1984.
• Niebezpieczne związki, reż. Stephen Frears, 1988.
• Patriota, reż. Roland Emmerich, 2000.
• Maria Antonina, reż Sofia Coppola, 2006.
• Pachnidło: historia mordercy, reż. Tom Tykwer, 2006.
• Robinson Crusoe, reż. Rod Hardy, 1997.
• Ostatni Mohikanin, reż. Michael Mann, 1992.

Romantyzm:

• Pojedynek, reż. Ridley Scott, 1977.
• Nosferatu wampir, reż. Werner Herzog, 1979.
• Improwizacja, reż. James Lapine, 1991.
• Frankenstein, reż. Kenneth Branagh, 1994.
• Zemsta, reż. Andrzej Wajda, 2002.
• Duma i uprzedzenie, reż. Joe Wright, 2005.
• Nieustraszeni bracia Grimm, reż. Terry Gilliam, 2005.
• Duchy Goi, reż. Milos Forman, 2006.
• Les Miserables. Nędznicy, reż. Tom Hooper, 2002.

Pozytywizm:

• Przeminęło z wiatrem, reż. Victor Fleming, 1939.
• Szwadron, reż. Jerzy Machulski, 1993.
• Plac Waszyngtona, reż. Agnieszka Holland, 1997.
• Oliwer Twist, reż. Roman Polański, 2005.
• Sherlock Holmes, reż. Guy Ritche, 2009.
• Anna Karenina, reż. Joe Wright, 2012.

Młoda Polska:

• Wesele, reż. Andrzej Wajda, 1972.
• C.K. Dezerterzy, reż. Janusz Majewski, 1985.
• Jądro ciemności, reż. Nicolas Roeg, 1993.
• Całkowite zaćmienie, reż. Agnieszka Holland, 1995.

Dwudziestolecie międzywojenne:

• Ojciec Chrzestny I-II, reż. Francis Ford Coppola, 1974.
• Wielki Gatsby, reż. Baz Luhrmann, 2013.
• Przedwiośnie, reż. Filil Bajon, 2001.
• Nietykalni, reż. Brian de Palma, 1987.
• Chinatown, reż. Roman Polański, 1974.
• Bonnie i Clyde, reż. Arthur Penn, 1967.
• Panny z Wilka, reż. Andrzej Wajda, 1979.

Wojna i okupacja:

• Dyktator, reż. Charlie Chaplin, 1940.
• Casablanca, reż Michael Curtiz, 1942.
• Okręt, reż. Wolfgang Petersen, 1981.
• Szeregowiec Ryan, reż. Steven Spilberg, 1998.
• Pearl Harbor, reż. Michael Bay, 2001.
• Wróg u bram, reż. Jean-Jacques Annaud, 2001.
• Pianista, reż. Roman Polański, 2002.
• Niepokonani, reż. Peter Weir, 2010.
• Furia, reż. David Ayer, 2014
• wszelkie inne filmy wojenne

Współczesność:

• Tam gdzie rosną poziomki, reż. Ingmar Bergman, 1975.
• 2001: odyseja kosmiczna, reż. Stanley Kubrick, 1968.
• Rejs, reż. Marek Piwowski, 1970.
• Manhattan, reż. Woody Allen, 1979.
• Miś, reż. Stanisław Bareja.
• Matrix, reż. Andy i Lana Wachowscy, 1999.
• The Social Network, reż. David Fincher, 2010.
• Sala samobójców, reż. Jan Komasa, 2011.

Życzymy miłych seansów.
Poloniści

Zostaw odpowiedź

Accessibility