Plecy
Wycieczka dydaktyczna na Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu

Wycieczka dydaktyczna na Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu

Dnia 23 maja 2025r. miała miejsce kolejna w tym roku szkolnym , wycieczka dydaktyczna kl. 2TBA grupa analityków i uczniów kl.4 TŻiUG na Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu pod opieką pani Jadwigi Barczyńskiej i pani Arlety Prałat- Szpurek. Uczniowie uczestniczyli w projekcie „Popularyzacja nauki w ramach Uniwersytetu Młodych Przyrodników-2.0”. Młodzież została podzielona na 2 grupy i uczestniczyła w wyznaczonych zajęciach. Na zajęciach zaprezentowano pokaz związany z degustacją i analizą sensoryczną. Prowadząca mówiła o ocenie sensorycznej produktów z zachowaniem odpowiednich warunków oceny między innymi pomieszczenia i odpowiedniego oświetlenia. Kolejne zagadnienie to krótki wykład z praktycznymi ćwiczeniami na temat „ Antropometria – nauka zajmująca się pomiarami ciała ludzkiego jako narzędzie w pracy dietetyka”. Najwięcej jednak emocji dostarczyły uczniom wykłady na temat „ Mięso hodowane komórkowo” oraz „Owady na talerzu, przyszłość żywienia czy chwilowa moda”. Młodzież z dużym zainteresowaniem słuchała przekazywanych treści a także aktywnie uczestniczyła w zajęciach. Odpowiadała w trakcie wykładów na pytania prowadzących np. na zadane pytanie po zeskanowaniu kodu Q R z prezentacji , jakie mają skojarzenia z hodowlą mięsa komórkowo , pisali laboratorium, strzykawka rozmnażanie co oczywiście było zgodne. W prezentacji został przedstawiony schemat produkcji takiego mięsa. Ostatni wykład to owady na talerzu. Owady, które są dopuszczone do produkcji żywności w Unii Europejskiej to szarańcza wędrowna, mącznik młynarek, świerszcz domowy, mącznik drobny. Wykorzystanie owadów – mają bardzo wysoką wartość odżywczą, np. 2 razy więcej białka, 30 razy więcej witaminy B12, 3 razy więcej żelaza niż w wołowinie, więcej wapnia niż w mleku. Mięso hodowane komórkowo i owady jako źródło pożywienia są coraz częściej proponowane jako alternatywy dla tradycyjnego mięsa. Na zakończenie niektórzy uczniowie degustowali suszone świerszcze. Program zajęć był niezwykle interesujący, ale przede wszystkim cenny pod względem edukacyjnym – pozwolił naszym uczniom poszerzyć wiedzę. Zajęcia przebiegały w życzliwej i przyjaznej atmosferze. Uczniowie otrzymali także drobne gadżety.

Oprac. J. Barczyńska , A. Prałat -Szpurek

Accessibility