Konferencja dla Nauczycieli pt.: AKCJA: Uczniowie u progu dorosłości. Opóźnione czy odroczone wkraczanie w dorosłość?
Konferencja dla Nauczycieli pt.: AKCJA: Uczniowie u progu dorosłości. Opóźnione czy odroczone wkraczanie w dorosłość?
Spotkanie było adresowane do dyrektorów, nauczycieli, pedagogów i wychowawców Szkół ponad gimnazjalnych i miało na celu poszerzyć wiedzę oraz umiejętności w zakresie usamodzielniania uczniów.
Konferencja odbywała się w dwóch etapach – wykładu oraz ćwiczeń warsztatowych. Prowadzącą i czuwająca nad całością była prof. Dr hab. Anna I Brzezińska.
Informacje, które można umieścić w dziale „dla nauczycieli” oraz „dla rodziców”:
OBSZARY KSZTAŁTOWANIA SIĘ TOŻSAMOŚCI MŁODEGO CZŁOWIEKA:
1. Działania poszukiwawcze, POZYTYWNE: interesuje się różnymi stylami życia, szuka informacji o rynku pracy, rozwija swoje zainteresowania. NEGATYWNE: nie jest zainteresowany, nie poszukuje niczego nowego.
2. Pogłębianie poszukiwań, POZYTYWNE: chętnie rozmawia o swoich planach, interesują go opinie innych osób, analizuje różne „za” i „przeciw”. NEGATYWNE: myśli sobie: „będzie co będzie”, nie podejmuje dyskusji z innymi, nie analizuje swoich decyzji.
3. Radzenie sobie z wątpliwościami, POZYTYWNE: rozmawia z innymi o swoich wątpliwościach, swoją przyszłość widzi optymistycznie, rozumie, że podjętą decyzje zawsze można zmienić. NEGATYWNE: skrywa w sobie wątpliwości, zamartwia się o wszystko, nie może się na nic zdecydować.
4. Podejmowanie decyzji i zobowiązań, POZYTYWNE: podejmuje już pewne decyzje, stawia sobie różne cele, chętnie podejmuje się różnych obowiązków. NEGATYWNE: jego decyzje to tylko pomysły, których ostatecznie nie realizuje, trudno mu zrealizować cele, jeśli je ma, czas spędza beztrosko.
5. Odpowiedzialność za własne decyzje i identyfikacja z własnymi zobowiązaniami. POZYTYWNE: stara się, by jego plany uwzględniały warunki ich realizacji, jest wytrwały w działaniu, przeszkody go mobilizują, zastanawia się nad radami innych. NEGATYWNE: jego pomysły i plany SA oderwane od rzeczywistości, szybko się zniechęca i rezygnuje z działania.
NAUCZYCIELU, NA JAKIM ETAPIE SA TWOI UCZNIOWIE?
RODZICU, GDZIE WIDZISZ SWOJE DZIECKO?
JAK WSPOMAGAĆ MŁODEGO CZŁOWIEKA, BY KSZTAŁTOWAŁ SIĘ ODPOWIEDNIO?
Obszary wspomagania rozwoju tożsamości dzielimy na 4 działy:
- Życie lokalne: wzór rodziców, nauczycieli, spotkania z pracownikiem OHP-u, Urzędu Pracy.
- Życie szkolne: praktyki szkolne i zawodowe – bardzo ważne jako pierwsze miejsce pracy.
- Życie klasowe: wycieczki, godziny wychowawcze.
- Lekcja przedmiotowa: koła zainteresowań konkretnym przedmiotem bądź tematem.
ROZWÓJ TOZSAMOŚCI BĘDZIE ODBYWAŁ SIĘ PRAWIDŁOWO JEŚLI WSZYSTKIE OBSZARY ZOSTANĄ ZAGOSPODAROWANE.
WSPÓŁPRACA RODZICÓW I NAUCZYCIELI JEST NIEZBĘDNA.
Opracował: Arkadiusz Gołembka