Szkoła młodych patriotów – szkolne konwersatoria
W ramach uczestnictwa w ogólnopolskim projekcie dla szkół – Szkoła młodych patriotów IV edycja w Zespole Szkół Rolniczo-Budowlanych w Lesznie zostały przeprowadzone konwersatoria, których wiodącym zagadnieniem był temat: Patriotyzm na co dzień. Co dla mnie oznacza bycie patriotą? W prowadzonych przez wychowawców. W zajęciach wzięło udział trzynaście oddziałów klasowych (I TŻiUG, I TB, II TB, II TAOW, II TW, IV TW, IV TB, Ia BS, I b BS, IIa ZSZ, II b ZSZ, III a ZSZ, III b ZSZ).
Podczas konwersatoriów wychowawcy wykorzystywali różnorodne metody aktywizujące – mapę mentalną, burze mózgów, pogadankę. Uczniowie wskazywali patriotyzm jako istotny element ich tożsamości, dostrzeżone zostały różne postawy czynnego patriotyzmu: ekonomiczny (kupowanie polskich produktów, inwestowanie w polską gospodarkę), społeczny (edukacja, uszczelnienie systemu podatkowego, likwidacja szarej strefy), historyczny (kultywowanie tradycji, odkłamywanie historii, prowadzenie rzetelnych badań dostępnej dokumentacji historycznej – IPN).
Bardzo emocjonalnym aspektem prowadzonych konwersatoriów był aspekt tożsamości narodowej w odniesieniu do wizerunku współczesnej Europy. Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że uczniowie naszej szkoły wykazywali się postawą świadomej tolerancji i akceptacji emigrantów, którzy zdecydowali się wybrać Polskę na swoją drugą ojczyznę, dom.
Uczniowie każdego z oddziałów klasowych podsumowali przeprowadzone konwersatoria wykonując plakat będący graficzną formą wyrażenia takiej koncepcji patriotyzmu, z którą uczestnicy zajęć w pełni się utożsamiają. Przeprowadzono wewnętrzny konkurs pomiędzy oddziałami realizującymi omawiane zagadnienie, skutkiem którego wyłoniono zwycięzcę – klasę II TB, wychowawca mgr inż. Agata Feliczak.